نکاتی چند برای لذت بخش تر کردن سفرهای هوايی برای افراد نخاعی
|
www.isaarsci.ir |
|
|
|
هرچند خطوط هوايی ملزم به سرويس دهی به افراد دارای ناتوانيهای جسمی هستند ولی هر شخص بايد آمادگی لازم جهت حفاظت از هر گونه وسيله کمکی که به همراه دارد را داشته باشد. در ادامه به نکاتی اشاره شده است که در صورت رعايت, باعث لذت بخش تر شدن سفرهای هوايی افراد دارای ناتوانيهای جسمی می شود:
راهنماييهايی در مورد مسافرت گروهی افراد دارای ناتوانيهای جسمی: خطوط هوايی ملزم به سرويس دهی به افرادی که دارای ناتوانيهای جسمی بوده و بصورت گروهی سفر می کنند، می باشند. در اينصورت اگر گروه مسافران شامل 10 نفر يا بيشتر باشد بايد 48 ساعت قبل از پرواز به خط هوايی اطلاع داده و افراد گروه, يک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشند. درچنين مواقعی مدير گروه و يا آژانس مسافرتی که وظيفه تهيه بليط را برعهده دارند, در زمان رزرو بليط می توانند از تخفيفهای مربوط به مسافران گروهی استفاده کنند. نکات بسياری وجود دارد که مدير گروه و يا آژانس مسافرتی که وظيفه تهيه بليط برای اين افراد (مخصوصاً افرادی که از وسايل کمک حرکتی مانند عصای مخصوص و يا ويلچر استفاده مي کنند) را برعهده دارند, بايد به آن توجه کنند. بعنوان مثال مسئول تدارکات گروه بايد از قبل به خط هوايي اطلاع دهد که وسيله کمک حرکتی اين افراد در هنگام سفر نيز به همراه آنان خواهد بود. دليل اين کار به اندازه هواپيما بستگی دارد, وسايل کمک حرکتی ممکن است نياز به جداشدن داشته باشد تا در قسمت بار هواپيما قابل حمل باشد. علاوه براين اگر گروه به قصد شرکت در مسابقه ورزشی مسافرت می کنند, ممکن است وسايل اضافه ای مانند سورتمه مخصوص هاکی يا ويلچرهای مخصوص, به همراه داشته باشند و شايد هواپيمای مورد نظر, قابليت حمل اين وسايل را نداشته باشد. در چنين شرايطی گروه مورد نظر ممکن است به دو يا تعداد بيشتری هواپيما تقسيم شوند بطوريکه هر فرد قادر به حمل وسايل شخصي مورد نياز خود باشد و يا وسايل اضافه با هواپيمای ديگری به مقصد مورد نظر فرستاده شود. البته اشخاصی که به وسايل کمک حرکتی نياز دارند نمی توانند جدا از وسايل مورد نياز خود مسافرت کنند و در چنين مواقعی تنها وسايل اضافی شخص با هواپيمای ديگری حمل می شود. نکته مهم ديگر برای کسانی که به صورت گروهی سفر می کنند اين است که از خط هوايی راجع به نحوه سوار شدن و پياده شدن از هواپيما (بالابر و يا راهروهای مخصوص) سؤال کنند. البته گروه های بزرگی که با هم سفر می کنند از راهروهای مخصوص برای سوار شدن به هواپيما استفاده می کنند اما استفاده از بالابر نيز همچنان رواج دارد. سؤال از نحوه سوار و پياده شدن به هواپيما باعث آمادگی بيشتر گروه می شود چرا که استفاده از بالابر معمولاً زمانبرتر از راهروهای مخصوص است. علاوه براين, نحوه پياده شدن از هواپيما ممکن است به دليل شرايط آب و هوايی و يا ترافيک پرواز, بدون اطلاع قبلی تغيير کند, بنابراين افراد گروه همواره بايد برای هريک از دو روش مذکور, آمادگی لازم را داشته باشند. به دليل اينکه وسايل کمک حرکتی معمولاً کنار هم قرار داده می شوند, گروه بايد آماده ارائه توضيحات لازم برای چگونگی باز و بسته کردن اين وسايل را داشته باشد, که در اين صورت بيشترين تعداد در قسمت بار هواپيما قابل حمل باشد. بعنوان مثال جدا کردن چرخها از ويلچر دستی معمولاً اجازه حمل تعداد بيشتری ويلچر در محل بار هواپيما را می دهد. بهتر است برچسبهايی روی ويلچر چسبانده شود بطوريکه شخصی که در مقصد قرار دارد, براحتی بتواند ويلچر را مجدداً ببندد. علاوه بر اين اگر قسمتی از ويلچر براحتی قابل جدا شدن است, شخص بايد آنرا جدا کرده و به همراه خود به داخل کابين هواپيما ببرد. خطوط هوايی اين وسايل را جزء اشيائی که شخص با خود مي تواند به داخل کابين ببرد به حساب نمی آورند.
**** منبع : مقاله " نکاتی چند برای لذت بخش تر کردن سفرهای هوايی" : گروه ترجمه سایت مرکز ضایعات نخاعی -مترجم : علی عارفی- - انتشار: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان - تیرماه 1386 برگرفته از سایت http://www.abletotravel.org/trips.php
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
براي اطلاع از به روز رساني سايت مشترك شويد |
||
|
مرکز ضايعات نخاعی جانبازان
مهرماه هزار سيصد و هشتاد و چهار
info@isaarsci.ir
Copyright © 2005 Isaarsci Website . All rights reserved