راهنمای  نگارش  مقالات مروری


ستاره قاسمپور

کارشناس مترجمی زبان انگلیسی

مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا  بیمارستان خاتم الانبیا (ص)


 

   
   

 

         پست الکترونیک برای  تماس و تبادل نظر  

  setare.ghasempour@gmail.com 

 

   
         
     

مقاله‌ حاضر با هدف‌ يكنواخت سازي مقالات ارسالي به كنفرانس اينترنتي ضايعات نخاعي و آشنا نمودن‌ نويسندگان با شيوه‌ نگارش‌ مقالات مروري تهيه‌ شده‌ است. ‌در اين مقاله مراحل‌ نوشتن‌ يك‌ مقاله‌ از آغاز تا مرحله‌ تهيه‌ نسخه‌ نهايي‌ مقاله‌، به‌ روشي‌ ساده‌ و عملي‌ بيان‌ مي شود. هدف از نوشتن مقاله به عنوان يک گزارش علمى, ارائه اطلاعات لازم و مفيد در مورد روند و يافته هاى مطالعه به خواننده مى‌باشد.


با بهره گيرى از فرمت مجلات معتبر جهان و صاحب نظران و سايت هاي معتبر اينترنتي راهنماى نگارش مقاله به شرح ذيل تدوين گرديده است.

مقالات مروری


مقالات مروري با توجه به موضوع مورد مطالعه و روش مورد استفاده به سه دسته كلي تقسيم مي شوند، اين سه دسته عبارتنداز :

 1- مقالات مروري ساده،‌سنتي يا مروري نقلي (narrative review) كه اين مقالات معمولاً محدود جستجو مي كنند و در آنها جسنجوي جامع وجود ندارد. در نهايت تحليل و جمع بندي آماري هم در اين نوع مقالات وجود ندارد.


2- مقالا مروري سيستماتيك(systematic review) اين دسته مقالات مروري، ساختارمند هم خوانده مي شوند. جستجوي نظام مندي كه بر اساس قوانين و ضوابط از قبل تعيين شده انجام مي شود. خصوصيات اصلي جستجوي ساختار يافته اين است كه داراي پايايي بالا است يعني تكرارپذير است و در چند مرحله انجام مي شود و در ابتدا جستجو بسيار گسترده و با حساسيت بالا است و در مراحل آخر اختصاصي مي شود.


3- مقالات مروري متا آناليز(meta analyze review) روش هاي آماري است كه سعي مي نمايد اطلاعات بدست آمده در مرور ساختار يافته را تركيب نموده و يك نتيجه گيري مبتني بر مستندات ارائه نمايد. اهداف و كاربردهاي متاآناليز عبارت از تركيب شدت اثرهاي استخراج شده از مطالعات مختلف و بررسي ميزان عدم تجانس (heterogeneity) نتايج مطالعات مختلف و بررسي عوامل موثر مهم ايجاد كننده ي عدم تجانس است.


هدف از نوشتن یک مقاله مروری بررسی پیشرفت های اخیر در مورد یک موضوع خاص است به طوری که بتوانیم درک درستی از موضوع را باتوجه به بحث پیرامون یافته های ارائه شده در مقالات جدید در اختیار خوانندگان قرار دهیم. مقاله مروری در واقع جمع بندی نظرات سایر محققین درباره یک موضوع است که نویسنده مي تواند نظرات انتقادی یا تحلیلی خود را هم به آن اضافه نماید. (صاحب نظر)

ملاك هاي محتوايي مقالات مروري


يكي از مهمترين ابعاد مقاله علمي، ‌محتواي علمي و ارزشمندي كيفي آن است. مقاله بايد يافته هاي مهمي را در دانش بشر گزارش نمايد و داراي پيامي آشكار باشد؛ بنابراين پيش از تهيه مقاله، محقق بايد از خود بپرسد كه آيا مطالب او آن قدر مهم است كه انتشار آن قابل توجيه باشد. آيا ديگران از آن بهره مند خواهند برد؟ و آيا نتايج مقاله يا پژوهش او، كار آن ها را تحت تأثير قرار خواهد داد؟

 

ساختار یک مقاله مروری

 


عنوان:(Title)
عنوان مقاله باید متناسب با موضوع، اهداف و نتایج پژوهش باشد و بتواند موضوع پژوهش را به طور خلاصه، کوتاه و گویا برای خواننده ارائه كند و تا حد امكان جامع و كامل باشد.دارای كلمات یا عبارات اضافه نباشد فقط مفهوم اصلي مقاله را نشان دهد


همچنین عنوان مقاله بايد جذاب باشد، يعني به گونه ‏اي انتخاب شود كه نظر خوانندگان را كه معمولاً ابتدا فهرست عناوين را مي‏خوانند به خود جلب نمايد.


عنوان در خط اول درج می شود. معمولاً عنوان را با يک فونت Bold و اندازه بزرگتر از ساير فونت هاي متن مي نويسند. و حتی المقدور از یك سطر بیشتر نباشد. تعداد كلمات در عنوان را حداكثر دوازده واژه بيان كرده ‏اند.


مشخصات مؤلف(ان) :


بعد از عنوان مقاله، نام مؤلف يا مؤلفان ذكر مي‏شود و در سطر زير آن، نام دانشگاه يا مؤسسه كه هر يك از مؤلفان در آن مشغول به كارند، مي‏ آيد. اگر تدوين مقاله به وسيله دو يا چند نفر انجام بگيرد و همه آنها به يك دانشگاه يا مؤسسه وابسته باشند، نام مؤسسه يك‏بار، آن هم به دنبال نام مؤلفان ذكر مي‏شود. اما اگر هر يك از مؤلفان به سازمان خاصي وابسته باشند، بايد بعد از نام هر يك از آنان، بلافاصله نام مؤسسه‏ اي كه به آن وابسته ‏اند، ذكر شود. ترتيب قرار گرفتن نام مؤلفان به دنبال يكديگر، معمولاً متناسب با ميزان مشاركت آنان در انجام پژوهش است؛ اما اگر ميزان مشاركت همه افراد در اجراي پژوهش يكسان باشد، اسامي آنان به ترتيب حروف الفبا در دنبال هم قرار مي‏ گيرد.  اسامی نویسندگان معمولاً در زیر عنوان مقاله درج می شود .عنوان دانشگاهی با رتبه علمی نویسنده به صورت زیرنویس نوشته شود.  نام نويسنده را با يک پاورقي همراه کنيد. در پاورقي بايد آدرس الکترونيک نويسنده ذکر شود تا خوانندگان مقاله در صورت نياز بتوانند با نويسنده ارتباط برقرار کنند. نوشتن سمت يا ويژگيهاي بارز علمي نويسنده در پاورقي نيز مرسوم است.

 

چكيده :


چهار بخش اصلی در متن چکیده وجود دارد


انگیزه و بیان مسئله : چرا ما به مسئله ی حاضر اهمیت می دهیم؟


روش ها / رویه ها / راهکار ها : دقیقا شما چه کاری کردید تا به نتیجه رسیدید؟ ( مثال: با ۱۷ دانش آموز مصاحبه کردیم، ۲۵ آزمایش را انجام دادیم، ۵ اثر ادبی را تجزیه و تحلیل کردیم)


نتایج / دستاوردها/ محصولات : به عنوان نتیجه و محصول کاری که با روش بیان شده انجام شده است چه چیزی یافته اید / یاد گرفته اید/ ایجاد کرده اید.


نتیجه گیری / مفاهیم : در پایان با توجه به مسئله ای که بیان کردید، برزگترین یافته ی شما برای درک بهتر و پیشبرد موضوع تحقیقاتی چه بوده است؟


چكيده بايد حداکثر 250 کلمه و مشتمل بر قسمت‌های زمينه و هدف، مواد و روش‌ها، يافته‌ها و نتيجه‌گيری باشد.

 

واژگان کلیدی: KeyWords

 


معمولاً در انتهاي چكيده، واژگان كليدي پژوهش را بيان مي ‏كنند تا به خواننده كمك كنند، پس از خواندن چكيده و آشنايي اجمالي با روند تحقيق، بفهمد چه مفاهيم و موضوعاتي در اين مقاله مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً با توجه به حجم و محتواي مقاله،سه تا هفت واژه كليدي در هر مقاله بيان مي‏شود که معمولاً به صورت Italic نوشته می شوند.


مقدمه: در قسمت مقدمه، در مورد موضوعی که انتخاب کرده اید و پيش زمينه ي آن و اطلاعاتی که در دسترس است توضیح می دهید ( در حد دو یا سه پاراگراف ) . همچنین در حد یک یا دو جمله هدف از نوشتن مقاله را توضیح دهید. این توضیح می تواند راجع به علت پرداختن شما به این موضوع خاص نیز باشد.


روش بررسی و انتخاب منابع مورد مطالعه: ابتدا متون کلاسیک یا کتابهای اصلی مربوط به موضوع را با دقت بخونید به خصوص ارجاعاتی که نویسنده داده را توجه کنید بعد یک لیست طولانی از همه مقالاتی که به موضوع مرتبط میشود را تهیه کنید .

 

در این قسمت کوتاه شما باید بطور خلاصه، روش جستجوی خود را برای بدست آمدن مقالات بنویسید. به عنوان مثال: در چه بانک اطلاعاتی جستجو کردید؟ از چه کلمات کلیدی استفاده کردید؟ راه اصلاح جستجو خود؟ چند مقاله بصورت خلاصه مقاله و چند مقاله بصورت کامل؟ چند مقاله بدست آمد؟ چگونه از میان آنها انتخاب کردید؟ همچنین خلاصه ای از موارد و روش های هر یک از مقالات را بنویسید.
یافته ها: مهمترین قسمت بررسی شما است. در چند جمله، بعلاوه جداول و اشکال (fiqures) یافته های اصلی در مقالات بدست آمده را می نویسیم. لیست جدیدی از مقالات را تهیه کنید که ترتیب این مقالات مقالاتی هستند که بیشترین ارجاعات را داشته و انتهای لیست آنهایی هستند که کمترین ارجاع را داشته اند مقالاتی که لیست کرده اید رو پیدا کنید و با دقت بخوانید و آنها را خلاصه کنید برای این کار سعی کنید جدول یا دیاگرام هایی رو تهیه کنید که بتواند به نحوی مطالب و محتویات مقالات را دسته بندی کند.
تجزیه و تحلیل: در این قسمت علل تشابهات یا تفاوتهای یافته ها، محدودیت های احتمالی در اجرای تحقیق های بررسی شده، مورد بحث قرار می گیرد.

نتیجه گیری

 شامل آنچه از مجموع یافته های مقالات می توان نتیجه گیری کرد و پیشنهاداتی که می توان ارائه گردد . ( نهایتاً در 5-4 خط ) هر مقاله بايد بايد با خلاصه و نتيجه گيري دقيق و صحيحي از گامها و دستاوردهاي پژوهش همراه باشد. بعضي مواقع خلاصه را همراه با بيان محدوديت ها و پيشنهادهائي براي محققين ديگر همراه مي کنند. در اين بخش، توصيف كلاميِ مختصر و مفيدي از آنچه به دست آمده‏است، ارائه مي‏شود. اين توصيف كلامي با اطلاعات آماري مورد استفاده، كامل مي‏شود و بهترين روش آن است كه داده‏ها از طريق شكل و نمودار يا جدول، نمايش داده شوند. ساختار بخش نتايج، معمولاً مبتني بر ترتيب منطقي پرسش‏ها يا فرضيه‏ها و نيز وابسته به تأييد شده بودن يا تأييد نشده بودن فرضيه‏هاست. ترتيب بيان نتايج نيز يا برحسب ترتيب تنطيم سؤال‏ها يا فرضيه‏هاي آنها است، يا برحسب اهميت آنها. روش متداولِ بيان نتايج، آن است كه ابتدا مهم‏ترين و جالب‏ترين يافته‏ها و سپس به ترتيب، يافته‏هاي كم اهميت‏تر ارائه مي‏شود.
نتايج با نظم و ترتيب منطقي و بدون توجيه و تفسير و براساس اهداف يا سئوالات ذكر شده در مقدمه بيان شود.
آثار و اهميت يافته هاي بدست آمده و همچنين محدوديتهاي آن توضيح داده شود و از تكرار نتايج به شكلي كه در قسمت نتايج آمده است، خودداري گردد در بحث موارد كاربرد علمي و قابليت تعميم پذيري نتايج بدست آمده توضيح داده شود.
 

منابع :


بطور معمول در یک مقاله مروری، حداقل 8 الی 10 منبع مورد نیاز است
در نهايت بايد منابع و مآخذ مورد استفاده را به ترتيب براساس منابع فارسي و لاتين مرتب کنيد. هر مجله يا کنفرانس استاندارهاي خود را درنحوه درج منابع دارد.يک روش استاندارد براي درج منبع روش APA است. اين واژه مخفف عبارت American Psychological Association است که توسط انجمن روانشناسي آمريکا ارائه شد. براساس اين روش براي ارجاع يک بخش از متن به منبع آن از ( نام نويسنده، سال : شماره صفحه ) استفاده مي شود براي نمونه (حبيبي، 1389 : 56).
در صفحه فهرست منابع و مآخذ به روش زير عمل مي شود:
 نام خانوادگی،نام و یا حرف اول نام (سال انتشار مقاله)، عنوان مقاله، نام مجله ،شماره مجله، صفحه شروع و پایان مقاله
نام خانوادگی ،نام یا حرف اول نام (سال انتشار كتاب )، عنوان كتاب ، نام شهر محل انتشار ، نام موسسه انتشاراتی
مثال: دلاور،علی (1382)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی (ویرایش سوم)، تهران ، نشر ویرایش

اگر كتاب بیش از یك نویسنده داشته باشد به ترتیبی كه در مورد مقاله نیز گفته شد عمل می شود
 نام خانوادگی (مولف)، نام یا حرف اول نام ،(سال چاپ كتاب به زبان فارسی)، نام كتاب ، نام مترجم ،نام انتشاراتی، نام شهر
نحوه نگارش منبع مقالات ارائه شده در كنفرانسها یا كنگره ها
 نام خانوادگی ، نام (سال برگزاری كنفرانس ) موضوع مقاله در اولین یا چندمین كنفرانس ، شهر و كشور محل برگزاری كنفرانس
نحوه نگارش منبع گرفته شده از شبكه اینترنت
 نام خانوادگی نویسنده ، نام ،موضوع مقاله ، تاریخ گرفتن از شبكه ، آدرس سایت.
اگر کتاب باشد: نام خانوادگي، نام (سال)، نام کتاب، محل نشر: ناشر
اگر مقاله باشد: نام خانوادگي، نام (سال)، نام مقاله، نام نشريه، شماره نشريه، شماره صفحات
شیوه نگارش منابع بر اساس اصول ونکور به شرح ذیل است:
اول نام‌خانوادگی یک فاصله حرف اول نام (با حروف بزرگ و بدون نقطه) کاما نام‌خانوادگی نفر دوم، که پس از حرف اول نام آخرین نفر نقطه گذارده شود سپس با یک فاصله عنوان بدون فاصله نقطه نوشته شود و بعد از یک فاصله مخفف نام مجله (هیچ نقطه و علامتی نمی خواهد) یک فاصله سال انتشار؛ یک فاصله شماره جلد (دوره): یک فاصله شماره صفحه و در نهایت نقطه گذارده شود. منابع فارسی نیز همسان با منابع انگلیسی و به زبان انگلیسی با آوردن کلمه (Persian) جلوی منبع فارسی درج شود.

نکات مهم

 به هيچ وجه از فاعل اول شخص يا فعل اول شخص استفاده نکنيد. براي نمونه از جملاتي مانند "به نظر من" کاملا اجتناب کنيد. بيان جمله از سوي اول شخص تنها براي صاحبنظران و اساتيد بالارتبه قابل استفاده است.
 در متن فارسي به هيچ وجه از واژگان لاتين استفاده نکنيد. اگر يک واژه لاتين کليدي استفاده شده بايد به صورت پاورقي در انتهاي صفحه زيرنويس شود. همچنين نام هاي خارجي مورد استفاده در متن بايد زيرنويس شوند تا خواننده در تلفظ آن نامها دچار ايراد نشود.
 علائم نقطه(.) -کاما(,)- نقطه ویرگول(;) - دو نقطه (:) و مشابه, به کلمه قبل چسبیده و با فاصله (space) از کلمه بعدی جدا می گردند.همچنین علائم()-{}-"" و[] به محتوای داخلی آن چسبیده و از محتوای بیرونی با فاصله (space) جدا می گردند.
 لازم است متن مقاله هم از راست و هم از چپ تراز شده باشد.ابتدای هر پاراگراف حتماً به اندازه یک Tab تورفتگی در نظر گرفته شود.
 متن مقاله به جز عنوان و نام نويسنده بايد به صورت Justified و Right-to-Left مرتبط شده باشد.
 شماره صفحات در قسمت وسط پائين صفحه درج شود.
 در هر مچله و یا سایت علمی قوانین خاصی برای نگارش مقاله وجود دارد که با دیگر مجلات و سایت ها متفاوت است که متداول ترین آنها به این صورت می باشد:
 اندازه حاشیه کاغذ از بالا و پایین و سمت راست3 سانتی متر و از سمت چپ 2.5 سانتی متر منظور شود.
 فونت بکار رفته برای کلمات فارسی و همچنین کلمات انگلیسی در طول مقاله در همه جا ثابت می باشد.
 فونت مورد استفاده TimesNewRoman می باشد.
 اندازه فونت برای متن مقاله 12 معمولی می باشد.
 فونت زیر نویس 10 می باشد.
 تیتر عناوین با همان قلم متن نوشته می شود.
 -اندازه خارجی ترین عنوان برای کلمات فارسی 16 ضخیم (Bold)و برای کلمات لاتین 14 ضخیم (Bold)می باشد و زیر عنوان ها با اندازه متن معمولی ولی به صورت ضخیم نوشته می شوند.
ارجاعات در متن
نخستين چيزي كه درباره استناد دادن در متن بايد مشخص بشود، اين است كه: چه چيزي بايد مستند گردد؟ مثلاً : مك برني(23) (1990) موارد استنادآوردن را به شرح زير بيان داشته‏ است:
بايد انديشه‏هايي را كه به ديگران تعلق دارند، مشخص كرد و با ذكر مأخذ نشان داد كه از آنِ چه كساني مي‏باشند (امانت‏داري)؛
هر زمان كه افكار و انديشه‏هايي با چهارچوب فكري كسان ديگري همخواني دارند، موارد را بايد با ذكر منبع مشخص كرد؛
هر زمان كه نظريه، روش يا داده‏اي موردبحث قرار مي‏گيرد، منبع آن را بايد ذكركرد تا اگر خواننده خواست اطلاعات بيشتري درباره آن كسب كند، بتواند به آن مراجعه كند؛
بايد نقل قول‏هايي را كه از يك متن به صورت مستقيم و بدون دخل و تصرف، داخل گيومه آورده مي‏شود، مستند ساخت.
بنابراين اطلاعاتي كه براي خوانندگان، اطلاعات عمومي به حساب مي‏آيند، لازم نيست مستند شوند. نويسنده، تنها در صورتي مي‏تواند به آثار خود ارجاع، دهد كه اين ارجاع براي مطالعه بيشتر باشد و نقل از خود، معنا ندارد. همچنين در استنادكردن، حتي‏الامكان بايد به منبع مستقيم يا ترجمه آن استناد كرد. تنها زماني به منابع ديگران استناد مي‏شود كه محقق دسترسي مستقيم به اصل اثر را نداشته باشد كه در آن صورت بايد مشخص كرد كه آن مطلب از يك منبع دست دوم گرفته شده است.

 

 

منابع:


-پوليت، دنيس 1384، اصول تحقيق پرستاي، ناهيد دهقان نيري، احمد علي اسدي نوقاني، موسسه انتشاراتي انديشه رفيع،‌تهران
 

 


http://www.academicthesis.blogfa.com
http://sdhprc.ir
http://eceh.uswr.ac.ir
http://libtmu.blogfa.com
http://www.drmehrdad.com
http://s2.picofile.com
http://ino.blogfa.com
http://lisguilan.blogfa.com
http://journal.rums.ac.ir
http://www.wmrc.ir
http://kafaii.com
http://www.terapaper.com
http://www.ensani.ir


 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

مرکز ضايعات نخاعی جانبازان
 يكم مهرماه هزار سيصد و هشتاد و چهار
Copyright 2005-2013 Isaarsci.ir

 

   

 

 


Nice Amazing Counters