رمپ هائی با کاربرد آسان

 

   
   

www.isaarsci.ir

   

 

 

 

 


 

رمپ هائی با کاربرد آسان


يکی از اعضای انجمن مهارتهای شغلی آمريکا فردی بنام باب زيمرمن (BOb Zimmerman ) است که بسياری از روزهای عمر خود را جهت کمک به فراهم کردن ايمنی منازل مردم صرف کرده است. وی که به عنوان مشاور در زمينه تامین زندگی مستقل برای افراد نخاعی با مرکز توانبخشی مينسوتا (Minnesota) همکاری دارد، بخشی از کار خود را به ساخت و نصب رمپ هايی اختصاص داده که با استفاده از آنها منازل مشتريان او ازنظرترددمناسب سازی وقابليت دسترسی پيدا می کنند .البته تصور نکنيد که رمپ هائی که او می سازد يک نوع رمپ معمولی است. باب برای ساخت رمپهای خود از روش منحصر به فردی استفاده می کند ، بطوری که می تواند قطعات رمپ را در خارج از کارگاه ساخته ، براحتی آنهارا جابجا و سريعا" آنها را نصب کند و زمانی که ديگر نيازی به آن نباشد ،می تواند از آنها در جای ديگری استفاده نمايد.

  باب زیمرمن (سمت چپ)وجیم سوکر(سمت راست)بهمراه جیمزویلیام(پائین)جهت ساخت رمپ زیرهمکاری کرده اند

 

 

امروزه، بيش از 450 نوع از رمپ های مينسوتا تنها با استفاده از طرح باب ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند و مرکز زندگی مستقل مينسوتا طرح او را بنام " پروژه رمپ " ناميده است. به علاوه، بسياری از نمايندگی های سراسر کشور طرح وی را پذيرفته اند. شما هم می توانيد همين حالا اقدام کنيد. روش ساخت رمپ های مذکور می تواند بوسيله يک فرد ( همراه با يک کمک کننده ) يا يک گروه اجرا شود.

 

 

در صورت تمايل به داشتن نقشه های کامل و دستورالعملها ي مربوط به اين رمپ  مي توان با مركز توانبخشي مينه سوتا  تماس حاصل نمود

 

 

 

 

تفاوت روش ساخت با روشهای ديگر

وقتی که باب بخشی از سفارشات مرکز زندگی مستقل را با طرح خود آغاز نمود، ثابت کرد که رمپ های ساخته شده او می توانند چه نقش بزرگ و شگفت آوری داشته باشند. در آن زمان هزينه مواد و دستمزد پيمانکاران خيلی بالا بود و مشتريان اونيز کسانی بودند که به لحاظ ايجادشدن موانع در محوطه منازلشان ،از عملکرد ساير سازندگان رمپ ها معترض بودند. رمپ هايی هم که بوسيله مالکان ساخته شده بود ، اغلب طراحی غلطی داشتند، بطوری که استفاده کننده را در وضعيت ناامنی قرار می دادند. از همه مهمتر اينکه باب بعد از سالها فهميد، خيلی از مشتريان او کسانی هستند که تنها نيازمند يک رمپ موقتی می باشند.
باب تصور کرد که بايستی راه آسانتر و ارزانتری هم برای برآورده شدن نيازهای مشتريانش وجود داشته باشد. وی با يکی از اعضای انجمن مرکز زندگی مستقل ( وابسته به پايتخت ) بنام جيمز ويليام ( James Williams ) و پيمانکاری بنام جيم سوکر ( Jim Sueker ) از شرکت رودين ( Rudin ) و شرکت مهندسی ماين پليس ( Minneapolis ) کار کرد. درنهایت آنان با همکاری هم توانستند،رمپی را طراحی کنند که با اهداف باب و نيازهای مشتريان او متناسب و از نظر ساختاری نيز کاملا" بی عيب و مناسب باشد.

 

 

جکهای خودروجهت تنظیم واسکلت بندی رمپ می توانند مورداستفاده قرارگیرند.جهت نصب صحیح قطعات اولیه ابتدایک سطح ایجاد می شو د.
 

 

 

از آنجائی که رمپ های مذکور دارای قسمتهای مختلف هستند، می توانند در يک جايی مثل پارکينگ ساخته شده و سپس براحتی در محوطه بيرونی مونتاژ گردند. جيم بيش از 300 عدد از رمپ های مذکور را برای مشتريان باب ساخته است. او می گويد: " من قسمتهای مربوط به اسکلت کار را در پارکينگم می سازم. بنابراين حتی اگر هوا خيلی هم بد باشد، من مي توانم اجزای کار را بسازم و هر چيز لازم برای نصب را آماده کنم. "
رمپ های ذکر شده بطور کامل از الوارهای تحت فشار ( الوارهايی که تحت فشار اصلاح شده اند ) ساخته می شوند. بطور نمونه قطعات استفاده شده طولی برابربا 116 اينچ (5/294 سانتیمتر)یا 58 اینچ ( 116 سانتیمتر) و عرضی معادل39 اینچ ( 99 سانتیمتر)يا 42 اينچ (106سانتیمتر)عرض دارند. اگر چه به هنگام کار و جهت رفع نيازهای موقعيت کار ممکن است آنها را کوتاهتر يا باريکتر کنند. پاگردهايی که برای چرخش 90 درجه هستند 58 اينچ مربع ( 32/147 سانتیمترمربع) و پاگردهايی که برای چرخش 180 درجه هستند 58 اينچ ( 116 سانتیمتر) طول و 5/92 اینچ (235سانتیمتر) يا 5/98 اينچ (250سانتیمتر)عرض دارند.

 


اختلاف سطح وروردی رمپ وآستانه درنبایستی از2/1اینچ(3سانتیمتر)بیشترباشد.درزگیری سطح ورودی نیزضرورت داردبطوری که موازی با آستانه درشود
 

 

 

قطعات با تخته های صيقل داده شده به ابعاد 6× 4/5 اینچ ( 24/15در 7/13سانتیمتر) ساخته و سپس در محلهای مورد نظر روی چارچوب نصب می گردند. استفاده از اين تخته باعث می شود که آب از بين آنها براحتی عبور نمايد.زیرا فاصله و درز بين تخته ها نيز باعث می شود که آب براحتی کشيده شود. بنابراين سريعا" خشک می شوند.
باب می گويد :"خيلی ها بخاطر استفاده از تخته های چندلا ( مثل تخته سه 3 لا ) دچار اشتباه می گردند. سطح تماس این تخته ها به سرعت در اثر فشار و رفت و آمدهای زياد ورقه ورقه می شود. اين موضوع مي تواند با وجود يک سطح ليز و لغزنده بسيار خطرساز باشد ،زيرا در هيچ قسمتی از آن آب مکش نمی شود". باب خانواده ای را می شناسد که روی رمپ چند لايه ماسه ريخته اند، تا سطح صافی را ایجادمی کنند. اما اين مسئله اوضاع را بدتر می کند. او می گويد: " ذرات ماسه همانند تیله عمل می کنندوباعث سرخوردن می شود " و یک نفرپرستار هم روی يکی از همين رمپ ها بدليل وجود ماسه ليز خورد و بازوی او شکست. "
رمپ های باب بوسيله قطعات 4 × 4 اینچ (16/10در 16/10سانتیمتر) تقويت می شوند که روی صفحات حمل کننده تخته چندلا به ابعاد 12 × 12 اينچ(48/30در 48/30سانتیمتر) قرار می گيرند. يک رمپ سنتی ( همانند عرشه کشتی يا يک ايوان ) روی تيرکهايی که به يک پايه سيمانی متصل شده اند، قرار داده می شود .اين پايه می تواند در برخی از قسمتهای محوطه حداکثر تا عمق 4 فوتی(12سانتیمتر )قرار گيرد.
 

 

قطعات اولیه با دیرکهای 4*4 برروی پله پیچ می شوند.

 

 

باب می گويد: " صفحات حامل باعث می شوند که رمپ يک ساختار قابل انعطاف داشته باشد، در هر 10 فوت يک مفصل و به ازای هر 5 فوت (304سانتیمتر) يک تقويت کننده عرضی وجود دارد. اگر به هنگام سرما و يخ زدگی هيچ انعطافی وجود نداشته باشد، رمپ انحنا پيدا می کند .درنتیجه بعدازمدتی حرکت روی آن شبيه واگنهای قطار باربری خواهد شد. اکثرا" سنگينی افراد به اندازه ای نيست که قابل توجه باشد،ولی این موضوع تاثیرزیادی خواهدداشت. اما  کارکرد اين سيستم تا چه اندازه مناسب است؟ باب و جيم می گويند :"که طی 5 سالی که آنها این رمپ ها را نصب کرده اند، هيچ گزارشی مبنی بر داشتن مشکلات مطرح نشده است".

 

سایرقطعات هم به وسیله تکه های جانبی به هم متصل وبه زمین پیچ می شوند.

 

 


جمع کردن و جدا کردن اجزای رمپ هم بسیار راحت است و نسبت به مونتاژ آن با سرعت بيشتری انجام می گيرد.
با توجه به اينکه زمين بوسيله پايه ها خراب نمی شود، برای ترميم قسمتهای کنده شده نيز تلاش زيادی لازم نيست. باب می گويد: " بطور واقع بينانه ، بسیاری از رمپ ها فقط برای چند سالی مورد استفاده قرار مي گيرند. اين رمپ ها طوری هستند که به آسانی ساخته می شوند و بطورکلی مي توانند برای استفاده های طولانی مدت يا کوتاه مدت کاربرد داشته باشند. مردم می ميرند، نقل مکان می کنند و توانايی های جسمی آنان تغيير می کند".

طرح ايده آل و نصب مناسب


 


انتخاب محل نصب رمپ بايستی با دقت بسيار زياد و با تفکر و مشاوره انجام گيرد. اين موضوع ممکن است آنقدر که فکر می کنيد واضح نباشد.چراکه حتی اگر تنها دو انتخاب هم وجودداشته باشد (مثلا"نصب درجلو يا پشت منزل) بازهم خيلی ها مورد اشتباه را انتخاب می کنند.

 

سوراخهائی بوسیله درل ایجادو قطعات به یکدیگرپیچ می شوند

 

 

بطوزكلي، دهانه رمپ بايد پهنای کافی برای ورود ويلچر داشته باشد . معمولا"اندازه ي 30 اينچ (76 سانتيمتر) ، برای ويلچرهای استاندارد که عرض 27 اينچی( 5/68 سانتيمتر) دارند کافی است. وقتی ويلچر وارد رمپ مي شود، استفاده کننده بايستی قادر باشد ، براحتی ازروي آن عبور و وارد منزل شود. همچنين بايد فضای لازم جهت استقرار رمپ وجودداشته باشد.
ممکن است شما مايل باشيد که رمپ مستقيما" از محل در به داخل محوطه نصب شود. ولي اگر ورودی منزل شما دارای پلکان باشد، احتمالا"لازم خواهد بود که بطور مستقيم از رمپ با شيب مناسب و محاسبه شده استفاده نمائيد. برای اينکه رمپ ايمن و کاربرد آسانی هم داشته باشد، شيب آن بايد خيلی تدريجی در نظر گرفته شود. طبق دستورالعمل هایADA (The AMERICANS With Disabilities Act=) نبايستی از نسبت 12 /1 فوت بيشتر باشد، يعنی به ازای هر 12 فوت طول بايستی ارتفاع به اندازه 1 فوت زياد شود. به اين مفهوم که شما نياز داريد به ازای هر يک فوت حرکت، يک اينچ ارتفاع را بالا ببريد. دراين رابطه كه:" شما نمی توانيد با يک شيب آهسته يک رمپ خيلی طولانی را بسازيد" نيازي نيست كه توضيح زياد داده شود. درجه شيب بستگی به توانايی جسمی فرد دارد. برای مثال اگر شخصی از ويلچرهای برقي استفاده مي کند ،شيب 12/1 می تواند مناسب باشد. ولی اگر كسي نيروی بدنی خودش را برای حرکت ويلچر بکار مي برد و يا از عصا يا واکر استفاده می کند، شيب های کمتر برای حرکت او مناسب تر خواهند بود. باب می گويد: " در اين موارد بهتر است از شيب های 16/1 يا 20/1 استفاده شود".

 

بوسیله تخته هائی قطعات بهم پیچ می شوندتا ازگسیختگی کار جلوگیری شود

 

 

همين که شما شيب را تعيين کرديد، می توانيد تصور کنيد که بايد طول به چه اندازه ای باشد و در نتيجه طرح رمپ را ترسيم نمائيد. طرحهای پر و پيچ و خم U شکل يا L شکل خيلی متداول هستند. باب هشدار می دهد که:" دقت کنيد که در مورد طول فريب نخوريد، در غير اينصورت مردم قادر نخواهند بود که از رمپ ساخته شده استفاده نمايند و اگر شما آن را بيش از حد شيب دار بسازيد ممکن است باعث آسيب ديدن افراد شويد" . پايان رمپ بايد در نقطه ای قرار گيرد که برای رفت و آمد و استفاده مناسب باشد. انتهای رمپ بايد با سطح زمين تراز باشد تا گذر از روی آن به آرامی و به نرمي انجام شود.
طرح شما بايد يک سطح ورودی (مانند پاگرد)در قسمت جلوی در و يا حد فاصل شيب رمپ برای استراحت يا چرخش داشته باشد. باب و جيم هر دو رمپ های بسيار زيادی را ديده بودند که يا سطح ورودی آنها بيش از حد کوچک بوده و حتی بدتر از آن، اصلا" سطح ورودی نداشته اند. بنابراين سطح ورودی بايد به اندازه کافی داشته باشد تا اجازه دهد شخص با استفاده از ويلچر ،وبطور مستقل از آن استفاده کند.

 

قالب کاربطورسطحی درون زمین قرارداده می شوندولی ازبتون استفاده نمی شود

 

 

توجه داشته باشيد كه بدون وجود سطح ورودي، استفاده کننده مجبور خواهد بود که برای بازکردن در، روی شيب رمپ قرار گيرد که اين مسئله می تواند بسيارخطرناک باشد و درواقع باعث مي شود که استفاده از رمپ بدون داشتن کمک امکان پذير نباشد.سطح ورودی بايد حداقل 2 فوت(61سانتيمتر) فضا درسمت بسته شدن در داشته باشد. بنابراين شخص استفاده کننده قادرخواهدبود، در را از سمت ويلچر خود به طرف جلو باز کند. سطح ورودي بايستی حداقل 58 × 58 اينچ (3/147 سانتيمترمربع) باشد و بالای پاگرد بايد در 2/1 اينچی(حدود3سانتیمتری) آستانه در قرار گيرد.


سطوح درنظرگرفته شده براي قسمت استراحت و چرخش ،درواقع تفکيک كننده ي شيب های ممتد هستند و فضای کافی را برای چرخش ويلچر در يک قسمت فراهم می نمايند. در رمپهای طويل بايستی حداقل در هر 30 فوت(3سانتيمتر) يک پاگرد استراحت در نظر گرفته شود. سطوح درنظرگرفته شده جهت چرخش هاي 90درجه بايستی حداقل 58 × 58 اينچ (3/147سانتیمترمربع) باشند. سطوح پر پيچ و خم هم بايستی حداقل 58 اينچ(3/147سانتیمتر) درازا و پهنا داشته باشند، تا فضای کافی برای تعبيه بخشهای مختلف در هر دو طرف به وجود بيايد.

 


یک پاگردجهت چرخش برروی سطح زمین ایجاد می شودسطح عبور برروی زمین نصب وبوسیله میخ وپیچ محکم می شود

 

 

وقتی شما قسمتهائی راکه برای پوشش رمپ لازم است ، تعيين کرديد، در محاسبات خودتان پاگردها را به حساب نياوريد. باب هشدار می دهد که : " اشتباه زيادی که معمولا" رخ مي دهد اين است که در موقع محاسبه تعداد قطعات مورد نياز، طول قسمتهای شيب و سطوح بطور دقيق در نظر گرفته نمی شود. بخاطر داشته باشيد که پاگردها شما را به زمين نزديکتر نمی کنند. " برای مثال: اگر شما يک شيب 29 فوتی( 884 سانتيمتر) برای عبور از رمپ داشته باشيد، می توانيد از دو قسمت 116 اينچی (295سانتيمتر)و 2 قطعه 58 اينچی( 3/147سانتيمتری) استفاده کنيد و معمولا" پاگردها درمحاسبات اضافی هستند. همچنين چنانچه ساخت رمپ مانع وجود پله شود، شما بايدطراحي پلکان جديدي را مدنظرقراردهيد. قبل از اينکه شما هر ساختی را شروع نمائيد، ابتدا موقعيت محل ساختمان خودرا با سازمانهاي قانوني (ازجمله اداره بازرسی شهرداري) چک کنيد تا استانداردهايی که شما لازم را داشته باشيد و در صورت لزوم مجوزهای مربوطه را نيز جهت ساخت بگيريد.

کار گروهی


جيم اطمينان دارد که کسی که خودش مهارت انجام کار را داشته باشد قادر به ساخت اينگونه رمپ ها خواهد بود. او هشدار می دهد که:" در هر حال اگر شما خودتان تصميم به ساخت رمپ نموديد، بايستی دارای مجوز باشيد و کارتان را نيز بيمه نمائيد".
عمدتا" ساخت رمپ های مذکور يک پروژه حداقل 2 نفره است، برای اينکه لازم است که شما جابجائی و نصب قطعاتي به طول 116 اينچ( 295 سانتيمتر) را انجام دهيد. طرح ساخت يک رمپ 20 تا 30 فوتی (610 تا910سانتيمتري)حداقل 2 روز وقت نياز دارد.
او متذکر می شود که : "چنانچه در جلوی در ، پله داشته باشيد، شما ممکن است مجبور شويد برای ايجاد پاگرد در چارچوب کار شکاف ايجاد نمائيد و اين مسئله می تواند مقداری زمان به خود اختصاص دهد. همچنين شما ممکن است مجبور شويدكه نرده های موجود را برداريد تا بتوانيد پاگردي مناسب بسازيد. بعد از آن بقيه طرح بايستی بطور جاري انجام شود.


****


منبع:مقاله: " رمپ هائی با کاربرد آسان"- مترجم:مهندس عباس کاشي(ohealth2007@yahoo.com)- انتشار : مركز ضايعات نخاعي جانبازان - مردادماه 1387- برگرفته از:سایت : - Handyman Club of America Article.htm http//WWW.

 

 

 

 

   

 

 

بازگشت به صفحه اصلی  

 

 

 

 

 

 

 

براي اطلاع از به روز رساني سايت  مشترك  شويد

 
 





Powered by WebGozar

 

مرکز ضايعات نخاعی جانبازان

 مهرماه  هزار سيصد و هشتاد و چهار

info@isaarsci.ir

Copyright © 2005  Isaarsci  Website . All rights reserved